- Irakurketa frogetan bi urteko atzerapena izatea (irakurtzerakoan akatsak egiten diztuztelako edo oso mantso irakurtzen dutelako).
- Eskolatzea behar bezalakoa izatea.
- Testuinguru soziokulturala egokia izatea.
- Ez dago ez ikusmenaren edo entzumenaren urritasunik, ez arazo psikiko edo emozional primariorik
SINTOMA ESPEZIFIKOAK
·
Zehaztasun-akatsak:
letren ordenarekin nahastea; desberdintasun grafiko txikiak dituzten letrak
nahastea; letrak edo hitz osoak alderantzikatzea; letrak edo hitzak gehitzea, ezabatzea
edo ordezkatzea.
·
Denborazko
akatsak: hitzak errepikatzea, hitzak silabetan zatikatzea eta atzera
itzultzea.
·
Poliki,
nekez, erritmoari jarraitu gabe eta oker intonatuz irakurtzea.
·
Ortografiaz
eta letreiatzeko abileziez jabetzeko arazoak eta errendimendu normala
irakurketa hain garrantzitsua ez den curriculumeko arloetan.
·
Hainbatetan,
irakurritakoa ezin ulertzea; azalpena ahozkoa bada, berriz, mezua
ulertzeko
zailtasunik ez izatea.
DISLEXIA MOTAK
- Fonologikoa
Bide fonologikoa
erabiliz irakurtzeko zailtasunak ditu pertsonak eta, hori dela eta, ikusizko
bidea erabiltzen du nagusiki. Ikusizko bidearen edo bide lexikoaren bitartez, oro
har irakurtzen ditugu hitz ezagunak, ez ditugu zatikatzen, eta zailtasunak
ditugu hitz ezezagunak edoasmatutako hitzak (sasihitzak) irakurtzeko.
- Azalekoa edo lexikoa
Bide lexikoa
erabiliz irakurtzeko zailtasunak ditu pertsonak eta, hori dela eta, bide fonologikoa
erabiltzen du nagusiki. Bide fonologikoaren bitartez, segmentu txikiagoetan
banatuz irakurtzen ditugu hitz erregularrak. Azaleko dislexia edo dislexia lexikoa
duten pertsonek arazoak dituzte berdin-berdin idazten eta ahoskatzen ditugun hitzekin.
Adibidez, gaztelania hizkuntza gardena da, eta hall, thriller edo
best seller hitzen gisakoak urriak dira hizkuntza horretan.
- Bitarterikoa. Bi bideok erabiltzeko zailtasuna.
ALERTA ADIERAZLEAK
- Lehen maila bukatzean
- Kode
alfabetikoaz eta grafemen eta fonemen arteko egokitasunaz ez jabetu izana.
- Irakurketa
mekanikoa automatizatu ez izana.
- Bigarren mailan
- Alfabetoa
gogoratzeko zailtasunak izatea.
- Letrak, silabak
edo/eta hitzak isiltzea, ordezkatzea, alderantzikatzea, aldatzea edo gehitzea.
- Esandakoa
zuzentzea, poliki irakurtzea eta duda egitea, hitzak silabetan zatikatzea eta
lerroz galtzea.
- Irakurritakoa ez
ulertzea, zeinuak deskodetzeko ahalegin gehigarria egin beharra dela eta.
- Bigarren eta hirugarren zikloan
-
Aurreko
etapako eta zikloko alerta-adierazleak izatea oraindik
-
Irakurketa
automatizatzeko zailtasun handiak eta ahalegin gehigarria egin behar izatea
horretarako, eta poliki eta nekez irakurtzea.
-
Idazlanak
planifikatzeko eta egiteko eta ahozko diskurtsoak prestatzeko
-
zailtasunak.
-
Funtsik
gabeko gramatika erabiltzea eta ortografia-akatsak egitea.
-
Autokonfiantzarik
eza eta frustrazioa areagotzea.
-
Idazteko
zailtasunak.
-
Problemen
enuntziatuak irakurtzeko zailtasunak.
CRITERIOS PARA DIAGNOSTICAR LA DISLEXIA
- Retraso de dos años en las pruebas de lectura (bien porque comete fallos bien por que lee lento).
- Una correcta escolarización.
- Un contexto sociocultural adecuado.
- Ausencia de deficiencias visuales, auditivas, trastornos psíquicos o problemas emocionales primarios.
SÍNTOMAS ESPECÍFICOS
- Errores de exactitud: confusiones en el orden de las letras, confusión de letras con pequeñas diferencias de grafía, inversiones de letras o palabras enteras, adiciones, omisiones y sustituciones.
- Errores de tiempo: repeticiones, silabeos y regresiones.
- Lectura lenta, costosa, con falta de ritmo y entonación adecuada.
- Problemas asociados a la adquisición de la ortografía y el deletreo así como un rendimiento normal en aquellas áreas curriculares en las que la lectura no es tan relevante.
- En ocasiones no consiguen comprender lo leído; sin embargo, si la explicación se realiza de manera oral, no tienen dificultad para entender el mensaje.
TIPOS DE DISLEXIA
- Fonológica
Es aquella en la que el sujeto tiene dificultades para leer
utilizando la ruta fonológica, por lo que lee utilizando predominantemente la
ruta visual. La ruta visual o léxica es aquella que nos permite leer de manera
global (sin dividir la palabra en partes) las palabras conocidas. La
utilización de esta vía lleva a leer dificultosamente todas aquellas palabras
no conocidas o inventadas (pseudo palabras).
- Superficial o léxica
Es aquella en la que el sujeto tiene dificultades para leer las
palabras desde la ruta léxica, por lo que utiliza predominantemente la ruta fonológica.
La ruta fonológica es aquella que nos permite leer las palabras regulares a
partir de segmentos más pequeños. Los sujetos con este tipo de dislexia tendrán
problemas en aquellas palabras cuya escritura no se corresponde de forma directa
con su pronunciación. El castellano es una lengua transparente, y son raras en
ella palabras como hall, thriller o best seller.
- Mixta . Dificultad en el uso de ambas rutas.
INDICADORES DE ALERTA
- Al finalizar el primer curso
-
No se ha adquirido el código alfabético y la correspondencia
grafema-fonema.
-
No se ha automatizado la lectura mecánica
- En segundo curso
-
Dificultades para recordar el alfabeto.
-
Omisiones, sustituciones, inversiones, distorsiones o adiciones de
letras, sílabas y/o palabras.
-
Rectificaciones, lectura lenta con vacilaciones, silabeos y
pérdida de la línea.
-
Falta de comprensión lectora debido al sobreesfuerzo para
decodificar los signos.
- En segundo y tercer ciclo
-
Persisten los indicadores de alerta de la Etapa y ciclo anterior.
-
Gran dificultad y sobreesfuerzo por automatizar la lectura, que es
lenta y laboriosa.
-
Dificultad para planificar y para redactar composiciones escritas
y preparar discursos orales.
-
Inconsistencias gramaticales y errores ortográficos.
-
Aumento de la falta de autoconfianza y de la frustración.
-
Dificultades en la escritura.
-
Dificultades en la lectura de los enunciados de los problemas
junto con el escaso dominio de las tablas de multiplicar hacen, en ocasiones,
que tengan malos resultados en matemáticas.
No hay comentarios:
Publicar un comentario